Нова ера Української залізниці

Нова ера Української залізниці

Минулого тижня відбулося без перебільшення історичне засідання уряду, на якому було прийнято рішення про старт корпоратизації Укрзалізниці. Зокрема, був схвалений статут майбутньої компанії — а це останній крок, що відкриває пряму дорогу до реєстрації ПАТ «Українська залізниця». Очікується, що вже за місяць новостворене акціонерне товариство розпочне свою роботу. Що ж це дасть рядовим залізничникам та їхнім клієнтам?..

Отож, нарешті, настала черга реформування й українських залізниць. Галузь зустрічає цю епохальну подію, м’яко кажучи, в доволі непрезентабельному стані. Кожен залізничник відчуває це сповна, перебуваючи на своєму робочому місці в кабіні старенького ВЛ8 чи латаючи в депо давно зношений рухомий склад. А особливо він відчуває це тоді, коли одержує заробітну плату.

Є багато причин нарікати на послуги, які надає залізниця, й пасажиру, і вантажовідправнику, бо не завжди можна поставити знак рівності між клієнтоорієнтованістю та українськими залізницями. А все це розрахунок за споживацьке ставлення держави до потреб галузі протягом майже всієї історії незалежності нашої країни.

При цьому весь цей час проблеми (інвестиційний голод, зношеність основних фондів, корупція тощо) лише поглиблювались, а політичної волі розпочати зміни все не вистачало. Лише замисліться: понад 10 років точилися розмови про необхідність реформування залізниць. Важко навіть підрахувати, скільки за цей час було проведено конференцій, круглих столів і публічних обговорень. У той час як усі наші сусідивже пішли шляхом реальних змін і перетворень — і результати не забарилися. Й попри певні нюанси за багатьма параметрами (інвестиції, технічний стан, рівень оплати праці, клієнтоорієнтованість) вони пішли вперед.

— Важко переоцінити сьогоднішню подію для залізничної галузі, — відзначив під час презентації реформи на урядовому засіданні Міністр інфраструктури Андрій Пивоварський. — У перспективі корпоратизація дасть змогу вирішити проблеми на кількох рівнях. Будуть централізовані грошові потоки, створені нові можливості для прийняття рішень, адже буде запроваджений колегіальний принцип управління галуззю.

ch1.jpg

Узагалі багато очікувань від реформи Укрзалізниці, бо в галузь мають прийти давноочікувані інвестиції. Річ у тім, що в перемовинах з міжнародними фінансовими інститутами (як-то ЄБРР та Світовий банк) завжди стояло питання корпоратизації — як умова надання масштабних фінансових ресурсів на залізничні інфраструктурні проекти. Адже експерти не розуміли архаїчну та непрозору структуру Укрзалізниці, яка, до речі, чітко не прописана в українському законодавстві.

У цьому контексті варто згадати і проект із закупівлі корейських поїздів Hyundai. Як згадують учасники перемовин, корейська сторона не могла зрозуміти, чому перемовини йшли з Генеральним директором Укрзалізниці, а підписував угоду і брав на себе фінансові зобов’язання начальник Південної залізниці. При тому, що в експлуатацію рухомий склад був переданий уже зовсім іншій компанії — УЗШК.

ch2.jpg

Проте залізничників все ж цікавить питання, що дасть реформа кожному з них? Треба сказати відверто, що одномоментних змін очікувати не варто, проте в перспективі (і це показує досвід реформування інших залізничних адміністрацій) позитивні зміни не забаряться. Адже збільшені інвестиційні потоки дозволять оновлювати рухомий склад та інші фонди у зовсім інших масштабах, ніж це відбувалося досі. А значить, будуть покращуватись умови праці, наприклад машиніст замість рейсу в необладнаній кондиціонером кабіні старого локомотива їздитиме за значно комфортніших умов. Поступово підвищуватиметься продуктивність праці, буде запроваджена нова система її оплати, й нарешті з’явиться можливість застосувати справді справедливу фінансову компенсацію за працю залізничників.

А що ж отримають клієнти? Європейський сервіс, сучасні комфортні вагони, нову швидкість. Вантажовласник забуде таке поняття, як «вибити вагон під вантаж», тобто Українські залізниці мають стати на ділі, а не на словах клієнтоорієнтованими. Більше того, вони стануть дійсно локомотивом розвитку нашої держави, а не загрозливим стоп-краном для економіки.

Чи стане це реальністю? Це залежить від кожного з нас, а також від того, чи будете ви підтримувати зміни. В іншому випадку розраховувати на позитивний результат буде важко.

ministr.JPGМіністр інфраструктури Андрій ПИВОВАРСЬКИЙ:

«Корпоратизація Укрзалізниці пов’язана з певними міфами-страшилками. А культивують їх люди, які сьогодні втрачають можливість красти. Вони не зацікавлені у змінах, адже нова чітка й прозора система управління не дозволить їм це робити надалі. Тому сьогодні важливо, аби кожен залізничник усвідомлював, що всі ці міфи не мають нічого спільного з реальністю.

Перший міф: корпоратизація Укрзалізниці означає її подальшу приватизацію.

Це неправда, адже приватизація Укрзалізниці заборонена цілою низкою законів. Це абсолютно неможливо.

Другий міф: усіх звільнять.

У Законі України «Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування» чітко прописано, що всі працівники автоматично переходять на роботу до новоствореного ПАТ «Українська залізниця». Зміни будуть лише у керівному складі компанії, адже потрібна нова якість менеджменту.

Третій міф: про реформу ніхто не знає, вона відбувається раптово.

Насправді про реформу почали говорити ще у 2006 р., а в 2012-му був прийнятий закон «Про особливості утворення…». Навіть за той час, що я працюю в міністерстві, було проведено понад 40 професійних заходів щодо інформування суспільства з реформування галузі. Велику роль у популяризації серед рядових залізничників відіграє газета «Магістраль».

Четвертий міф: експерти не брали участь у підготовці реформи.

Над нею працювали найсвітліші голови людства. Це експерти Ernst&Young, A.T.Kearney, Deloitte &Touche, Європейської бізнес-асоціації, Світового банку та інші. Проект Twinning був запущений два роки тому саме з метою, аби допомогти нам з реформами.

П’ятий міф: ніхто не знає, що робити після корпоратизації.

Насправді є чітке бачення подальших кроків. Усі наші сусіди це робили протягом п’яти—семи років. Тобто це не буде одномоментний процес. У перспективі це зробить компанію прибутковою та клієнтоорієнтованою, а залізничникам будуть створені гідні умови праці й виплачуватиметься ринкова фінансова компенсація.

Користуючись нагодою, скажу, що для мене залізничники сьогодні — такі само герої, як і воїни АТО. Вони возять вугілля, завдяки чому наша країна не замерзне взимку. Налагоджено і процес перевезення зернових, завдяки чому в нас поліпшується експортний баланс у країні. Ця робота не має бути недооцінена, а корпоратизація дозволить створити нові якісні умови для справедливої грошової компенсації залізничників».

arsen.JPGПрем’єр-міністр України Арсеній ЯЦЕНЮК:

«Має відбутися кардинальна зміна системи менеджменту, очікуємо на реальну прозорість і боротьбу з корупцією. Нарешті Укрзалізниця відійде від старої корупційної складової та радянської моделі функціонування і стане державною компанією, яка надаватиме якісні сервіси як для громадян України, так і для українських підприємств.

Проте не менш важливо, що ПАТ «Українська залізниця» має стати однією з рушійних сил української економіки, адже є величезний внутрішній попит на вагони, локомотиви та залізничну інфраструктуру. Тому стоїть завдання невідкладно реформувати Укрзалізницю і створити публічне акціонерне товариство «Українська залізниця». І чим швидше це буде зроблено, тим швидше до нас надійде фінансовий ресурс на те, щоби купувати в українських заводів українські вагони, шпали, рейки та локомотиви. Таким чином ми зможемо розпочати широкомасштабну модернізацію української залізниці, а опосередковано надамо імпульс для розвитку іншим галузям, перш за все транспортному машинобудуванню».

alex.jpgВ. о. Генерального директора Укрзалізниці Олександр ЗАВГОРОДНІЙ:

«Це історична подія не лише для Укрзалізниці, а й для всієї країни в цілому. Я пишаюся тим, що нам випала можливість втілити в життя мрію сотень тисяч людей.

Залізниця має великий внутрішній ресурс, проте задіяти його можна лише у тому випадку, коли будуть налагоджені внутрішні процеси: покращена якість ремонтів, усунуті корупційні складові, відрегульована тарифна і кадрова політика. Все це ми зможемо реалізувати уже в найближчому майбутньому, після створення акціонерного товариства — події, до якої нам лишилося зробити один крок!

Укрзалізниця — найбільший роботодавець в Україні. Завдяки своїм розмірам залізниці мають величезне значення для економіки держави, адже це — справжня пульсуюча артерія, котра щосекунди наповнює країну життям. Тому ми дуже ретельно й відповідально ставимося до кожного кроку реформи.

Вірю, що великою залізничною сім’єю нам вдасться підвищити продуктивність праці, підняти рівень сервісу, словом, зробити з Укрзалізниці сучасну європейську компанію».

kravcov.JPGДиректор з реформування, майнової та правової політики Укрзалізниці Євген КРАВЦОВ:

«Корпоратизація галузі — це не просто нова політика, це принципово новий етап розвитку, який давно вже пройшли не лише держави — сусіди України, а й майже всі залізниці світу.

Сьогодні можна сміливо сказати, що вже за місяць—два ми зареєструємо ПАТ «Українська залізниця». Ми розуміємо, що одномоментно перейти від однієї структури до іншої дуже складно і навіть небезпечно. Тож процес буде плавним, але принциповим. Розроблений та буде реалізований покроковий алгоритм цих змін. Відразу зауважу, що відбуватиметься все це абсолютно прозоро, з широкою інформаційною підтримкою, в тому числі на сторінках газети «Магістраль».

Дуже важливо встановити чіткі та зрозумілі правила гри. Тоді вкрай необхідні для галузі інвестиції залучатимуться для динамічного розвитку залізниць.

Отож уже сьогодні залізничники перегортають нову сторінку своєї історії, та попереду ще багато нових перетворень і напружені дні кропіткої праці. Наступний крок — прийняття найближчим часом Верховною Радою нових законів «Про залізничний транспорт» та «Про Національну комісію з регулювання транспорту», а також понад 50 підзаконних актів, що остаточно змінить ринок залізничних перевезень і структуру управління в галузі».

artur.JPGПартнер, керівник практики оцінки Deloitte & Touche Ukraine Артур ОГАДЖАНЯН:

«За результатами оцінки, вартість активів становила 245 млрд грн. Треба сказати, що вперше в нашій країні була проведена процедура такого масштабу: до переліку оцінених об’єктів увійшов приблизно мільйон позицій. Не оцінювалися лише активи, що знаходяться на тимчасово окупованій території та в зоні проведення АТО. Їх дооцінять та внесуть до статутного капіталу вже після отримання контролю над цими територіями українською владою.

Слід зауважити, що при оцінці були враховані як стан майна, так і економічне знецінення. Також зазначу, що ми порівнювали з вартістю активів інших залізниць світу. Тож відновна вартість заміщення майна Укрзалізниці становитиме 1,253 трлн грн (див. інфографіку). Проте, враховуючи стан майна, його зношеність, а також те, що підприємство на сьогодні не є взірцем ефективності та дохідності, отримаємо таку оцінку, яку я вже назвав.

До речі, якщо порівняти, скільки коштує майно з урахуванням зношення, то показник Укрзалізниці буде 69 млн грн на умовний кілометр, тоді як у німецької залізниці — 73 млн грн.

А далі прокоментую закиди про те, що майно недооцінене. Наш показник, з яким погодився і Фонд державного майна України, в 4 рази перевищує балансову вартість активів Укрзалізниці, пораховану за міжнародним стандартом фінансової звітності. Адже виходили з припущення, що реформа буде реалізована, і протягом п’яти років ми вийдемо на економічно обґрунтовані тарифи. Таким чином усі звинувачення щодо заниження вартості майна безпідставні».

Порівняння вартості профільного майна Укрзалізниці із залізницями, подібними за способом організації

in1.jpg

in2.jpg

in3.jpg

 
Для добавления комментариев Вы должны быть зарегистрированы.
регистрация | авторизация
 Июль 2017 
Пн
Вт
Ср
Чт
Пт
Сб
вс
 
 
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 
 
 
 
 
Як Ви адаптуєтеся до спекотних днів?
Не вилажу з водойми (1)
+35 це хіба спека? (1)
П’ю багато зеленого чаю (0)

ZDSim.kiev.ua - Клуб железнодорожников ZDSim.kiev.ua - Клуб железнодорожников Залізничне перехрестя Погода в Києві
 
Все права защищены c 1992-2010 Редакция газеты "Магистраль"
При полной перепечатке материала ссылка на статью обязательна.
При частичной перепечатке материалов сайта ссылка на www.magistral-uz.com.ua обязательна.
Контакты: Тел. / факс: 465-01-90, E-mail: magistral@uz.gov.ua