22.07 2015 / Социум

Як працюють студенти?

Як працюють студенти?Тетяна Копилова

Студенту пройти виробничу практику не для галочки — завдання непросте. Мало яке підприємство, особливо приватне, поспішає брати на себе додаткові клопоти. Однак Укрзалізниця навіть за нинішніх нелегких часів докладає зусиль, аби понад 3 тис. вихованців вишів могли попрактикуватись у залізничній професії цього року.

Теорія розходиться з практикою
На жаль, у вітчизняних стандартах вищої освіти основний акцент робиться на теоретичні знання майбутніх фахівців і недостатньо уваги приділяється освоєнню практичних навиків. Це певною мірою створює проблеми з подальшою професійною адаптацією молодих спеціалістів. «Здебільшого виробничу практику студенти проходять після третього курсу. Майже всі студенти технікумів та коледжів приходять на підприємства вже з первинною професійною підготовкою, маючи найпростішу залізничну спеціальність. Це дає змогу при можливості організувати їм практику на оплачуваних робочих місцях. Водночас виші ІІІ—ІV рівнів акредитації залізничного спрямування практично не здійснюють відповідну кваліфікаційну підготовку підопічних за виробничими професіями. Це просто не передбачено їхніми навчальними планами. Якщо є змога, то студенти самотужки здобувають кваліфікаційний розряд, інколи й за власний кошт», — мовить заступник начальника Департаменту управління персоналом Укрзалізниці Сергій Шара.
Втім, в умовах реального виробництва організувати проходження виробничо-технологічної практики студентів, згідно з розробленими вишем програмами, не так уже і просто.
Адже виконання функцій на конкретній посаді не може охопити повністю весь зміст навчального плану практичних занять. Наприклад, коли студент проходить практику на посаді електромонтера контактної мережі, то старший майстер не має права відправити його самостійно вивчати особливості роботи тягової підстанції та ознайомлюватися з роботою ремонтних майстерень. По-перше, ввірена йому бригада має виконати певний обсяг робіт, по-друге, під час роботи на конкретній посаді від отримує зарплату за фактично виконану роботу. Відтак студент буде позбавлений можливості вивчити технологічні особливості роботи підприємства в цілому, як того вимагає його майбутня інженерна посада. У зв’язку з цим підприємства мають можливість лише частину практики організовувати на оплачуваній робочій посаді, а решта часу студенту виділяється для ознайомлення зі специфікою роботи усього підприємства.

Для «цільовиків» — за договором
Цього року з профільними вишами І—ІV рівнів акредитації залізницями укладені договори на проходження виробничої практики понад 3 тис. студентів. Вони розбиратимуться у тонкощах залізничної професії на підприємствах галузі здебільшого протягом липня—жовтня. Приблизно стільки ж студентів пройшли практику і торік.
Щодо студентських трудових загонів, які традиційно формуються із вихованців вишів ІІІ—ІV рівнів акредитації, то цього року вони працюватимуть лише на двох сталевих магістралях — Південній та Придніпровській. Дніпропетровський національний університет залізничного транспорту та Український державний університет залізничного транспорту в Харкові організували три трудові загони, до яких увійшло 150 молодих людей. Річ у тому, що учасники таких студзагонів здебільшого працювали провідниками пасажирських вагонів, іноді — монтерами колії, зв’язківцями, дуже рідко — помічниками машиністів. Але в основному провідниками. У зв’язку зі значним падінням обсягів пасажирських перевезень працевлаштувати вихованців профільних вишів стало важче.
Студенти, котрі навчаються за цільовим направленням залізниць, та «бюджетники», які студіюють за замовленням галузі, мають змогу проходити практику на оплачуваних робочих місцях при наявності вакансій на підприємствах. За кращих часів на них було до 70 % «цільовиків» та «бюджетників». Нині даний показник скромніший. «Торік оплачувану практику пройшло майже 500 осіб. А про те, скільки таких студентів буде цього року, сказати нелегко. Все залежить від наявності вакантних місць та розміру фонду оплати праці підприємства. Завважу, що жодним нормативним документом не передбачено, що виробнича практика обов’язково має проводитися за офіційного прийняття на роботу й оплачуватися. Втім, коли підприємство спроможне тимчасово працевлаштувати студента, то воно може цим скористатися», —каже С. Шара.

За кошт залізниці
Слід буде завважити, що студенти-практиканти — це додаткове навантаження на підприємство, яке бере всю відповідальність за безпеку, охорону праці таких підопічних на себе. В обов’язковому порядку виділяється керівник практики, який не лише розкриває секрети майстерності, а й пильнує за безпекою практикантів.
Зазначимо, що, відповідно до державних вимог, робота куратора практики від виробництва має оплачуватися вишами. Ці витрати є складовими освітньої підготовки фахівців, які б мали відшкодовуватися з державного бюджету, а у «контрактників» — закладатись у кошторис сплаченої за навчання суми. Не секрет, що вітчизняні виші завжди недофінансовані. З держбюджету виділяються кошти лише на заробітну плату викладачів і часткове покриття комунальних платежів. Тож вкотре залізниця виступає соціальною службою допомоги.
«У 2013 р. затверджено наказ № 15-Ц, яким регламентовано, що керівникам виробничої практики від підприємства, які курирують підготовку студентів, котрі навчаються за замовленням залізниці, мають здійнювати доплати відповідно до визначеної формули, але в межах фонду оплати праці. Торік на заробітну плату працівникам, які керували виробничою практикою залізниці, відрахували 200 тис. грн», — мовив Сергій Шара. Фахівець також зазначив, що заробітна плата студентів-практикантів становила торік майже 1,8 млн грн. Тобто у загальному заліку виробнича практика студентів обійшлась Укрзалізниці у 2 млн грн.

______________________________________________________________________________________

B1.jpgЗаступник начальника Департаменту управління персоналом Укрзалізниці Сергій Шара:
«Торік оплачувану практику пройшло майже 500 осіб. Про те, скільки таких студентів буде цього року, сказати нелегко. Все залежить від наявності вакантних місць та розміру фонду оплати праці підприємства. Завважу, що жодним нормативним документом не передбачено, що виробнича практика обов’язково має проводитися за офіційного прийняття на роботу й оплачуватися. Втім, коли підприємство має змогу тимчасово працевлаштувати студента, то воно може цим скористатися».

____________________________________________________________________________________________

 

 
Для добавления комментариев Вы должны быть зарегистрированы.
регистрация | авторизация
 Май 2017 
Пн
Вт
Ср
Чт
Пт
Сб
вс
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 
 
 
Як Ви адаптуєтеся до спекотних днів?
Не вилажу з водойми (1)
+35 це хіба спека? (1)
П’ю багато зеленого чаю (0)

ZDSim.kiev.ua - Клуб железнодорожников ZDSim.kiev.ua - Клуб железнодорожников Залізничне перехрестя Погода в Києві
 
Все права защищены c 1992-2010 Редакция газеты "Магистраль"
При полной перепечатке материала ссылка на статью обязательна.
При частичной перепечатке материалов сайта ссылка на www.magistral-uz.com.ua обязательна.
Контакты: Тел. / факс: 465-01-90, E-mail: magistral@uz.gov.ua